Persbericht van 4 mei 2020

Op 4 mei 2020 is een persbericht uitgegaan waarin is aangekondigd dat de Coöperatie Groene Hart Energie en de v.o.f. Ekodorp een overeenkomst gesloten hebben om op de daken van de bedrijfspanden van Ekodorp aan de J.C. Hoogendoornlaan in Alphen zonnepanelen te leggen.

Ekodorp doet mee met het project ‘Zonstad Alphen’ van de Alphense energiecoöperatie Groene Hart Energie. Ekodorp is het biologische melkveehouderijbedrijf van Jan en Joke van Dorp. Het bedrijf ligt net buiten Alphen a/d Rijn, middenin het Groene Hart.

Wat houdt het project in? De daken van de stallen zijn  beschikbaar gesteld voor het aanleggen van een collectief zonnepanelenpark dat uit zo’n 1.800 zonnepanelen zal bestaan. Daardoor kunnen we tenminste 25 jaar lokale duurzame energie opwekken. Particulieren en ondernemers (kleinverbruikers) kunnen als deelnemer en lid van de coöperatie investeren in een zoncertificaat waarmee je recht hebt op korting op de energiebelasting die je aan je energiebedrijf betaalt. Een mooie mogelijkheid om niet alleen te besparen op je energienota, maar ook te investeren in groene energie en zo een bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving.

De duurzame energie wordt opgewekt in de zogenoemde ‘postcoderoos’. Deelnemers moeten rondom de installatie wonen of gevestigd zijn. Met postcoderoos wordt hier gedoeld op de postcodegebieden 2403 – 2405 – 2406 – 2407 – 2408 – 2409 – 2411 – 2421 – 2445 – 2471 – 2771 – 2741 – 2742.

Wil je meer informatie over dit zonnepanelenproject of mee doen? Kijk dan op de voor dit project geopende website van Coöperatie Groene Hart Energie: www.zonstadalphen.nl.

Momenteel is al 15% van de beschikbare zoncertificaten gereserveerd.